تحليل نمونه هاى صوتي دانشجويان در آزمون نماز
دائره علوم تلاوت كلام وحي :: دائره علوم تلاوت كلام وحي :: آموزشكده علوم تلاوت كلام وحي :: تحليل آزمون صوتي دانشجويان
صفحه 1 از 1
تحليل نمونه هاى صوتي دانشجويان در آزمون نماز
بسم الله الرحمان الرحيم
روش تحليل
1- تحليل اذان و نماز فوريت داشته همانطور كه كار روي آن اورزانسي است، لذا دقيقا و تفصيلا بايد بررسي شود
2- در هر سه بخش مراحلي مطرح است:
غلط نبودن - دقيق بودن - هنرمندي و نكات حرفه اى ...
3- تا شخصي در مرحله اى موفق نشده به تحليل كار او از منظر مرحله بعدي برداخته نمي شود، هر جند خود دانشجو در تمرين و استماع الكوي تعليمي به اين نكات نيز توجه دارد.
4- مراحل سه كانه:
مرتبه يك: صيانت از اشتباه آشكار: غلط نبودن:
يعني ضرورياتي كه اكر رعايت نشود موجب تغيير معنا مي شود مانند صحت مخارج حروف و اعراب كلمات، در اصطلاح علمي به آن لحن جلي مي كويند، لحن يعني اشكال و غلط در اداي زبان، جلي هم يعني آشكار، آن غلطهايي كه براى همه واضح و آشكار است. صما به اين قسم مبحث داشتن اجمالا لهجه عربي را ملحق كرده ايم
مرتبه دو: صيانت از اشتباه بنهان: دقيق بودن:
يعني ضمن داشتن كيفيت قبلي، به اشتباهاتي كه در طي قواعد علم تجويد به توضيح و اصلاح آن برداخته مي شود دجار نشود، مثل مباحث صفات حروف و... در اصطلاح علمي به آن لحن خفي مي كويند، لحن يعني اشكال و غلط در اداي زبان، خفي هم يعني بسيار بنهان، آن غلطهايي كه براى همه واضح و آشكار نيست، و با يادكرفتن شنيداري تلاوت اساتيد الكوي تعليم، و نيز آشنايي با قواعد علم تجويد مي توان آنرا تشخيص داد. ما به اين قسم مبحث آشنايي با لهجه و سبك حجازي را نيز ملحق كرده ايم.
مرتبه سه: هنرمندي و نكات حرفه اى:
مباحثي مانند جودت اداء - نداشتن اغلاط حرفه اى مثل قلقله كاف - وقف و ابتدا - نغمات و مقامات تلاوت...
والحمد لله رب العالمين
روش تحليل
1- تحليل اذان و نماز فوريت داشته همانطور كه كار روي آن اورزانسي است، لذا دقيقا و تفصيلا بايد بررسي شود
2- در هر سه بخش مراحلي مطرح است:
غلط نبودن - دقيق بودن - هنرمندي و نكات حرفه اى ...
3- تا شخصي در مرحله اى موفق نشده به تحليل كار او از منظر مرحله بعدي برداخته نمي شود، هر جند خود دانشجو در تمرين و استماع الكوي تعليمي به اين نكات نيز توجه دارد.
4- مراحل سه كانه:
مرتبه يك: صيانت از اشتباه آشكار: غلط نبودن:
يعني ضرورياتي كه اكر رعايت نشود موجب تغيير معنا مي شود مانند صحت مخارج حروف و اعراب كلمات، در اصطلاح علمي به آن لحن جلي مي كويند، لحن يعني اشكال و غلط در اداي زبان، جلي هم يعني آشكار، آن غلطهايي كه براى همه واضح و آشكار است. صما به اين قسم مبحث داشتن اجمالا لهجه عربي را ملحق كرده ايم
مرتبه دو: صيانت از اشتباه بنهان: دقيق بودن:
يعني ضمن داشتن كيفيت قبلي، به اشتباهاتي كه در طي قواعد علم تجويد به توضيح و اصلاح آن برداخته مي شود دجار نشود، مثل مباحث صفات حروف و... در اصطلاح علمي به آن لحن خفي مي كويند، لحن يعني اشكال و غلط در اداي زبان، خفي هم يعني بسيار بنهان، آن غلطهايي كه براى همه واضح و آشكار نيست، و با يادكرفتن شنيداري تلاوت اساتيد الكوي تعليم، و نيز آشنايي با قواعد علم تجويد مي توان آنرا تشخيص داد. ما به اين قسم مبحث آشنايي با لهجه و سبك حجازي را نيز ملحق كرده ايم.
مرتبه سه: هنرمندي و نكات حرفه اى:
مباحثي مانند جودت اداء - نداشتن اغلاط حرفه اى مثل قلقله كاف - وقف و ابتدا - نغمات و مقامات تلاوت...
والحمد لله رب العالمين
رد: تحليل نمونه هاى صوتي دانشجويان در آزمون نماز
بسم الله الرحمان الرحيم
دانشجوي كَرامي
نمونه صوتي ارسالي اذان و نمازتان بررسي شد
نظريه مركز آموزش:
از نظر لهجه عربي حداقل آشنايي را داريد
اشكالات فاحش رايج در تلاوت با لهجه فارسي را نداريد
هر جند بايد براى رسيدن به لهجه عربي دقيق؛ كار بنمائيد،
كمي اصلاح و نياز به تكميل و تقويت دارد
در "حي على الصلاة" تلفظ "ة" در حالت وقف به صورت "هـ" بايد باشد نه مثل "ح"
عدم رعايت برخي تشديدها
دستباجكي و تعجيل در اداي نماز و تلاوت
در تدقيق مخارج بايد كار كنيد
در زمينه "جودت اداء" نياز به كار داريد
توصيه:
برنامه جدي
روزي يكساعت اقلا
سه ساعت متوسط:
تمرين همراه با استماع ترتيل الكَوي آموزشي
كه از اين غرفه مي توانيد دريافت كنيد
https://olumetelaawat.own0.com/forum-f7/topic-t18.htm
در صورت استفاده از ميكروبخش همراه با كَوشي، ساعتهاى بسياري در طي روز قابل استفاده است.
در رفع اشكالاتي كه با رنك قرمز مشخص شده تمركز نمائيد
بطوريكه تا دو هفته ديكر اين اشكالات برطرف شده باشد
ان شاء الله
=============
هر جند تحليل تلاوت شما نيز تهيه شده
ولي باتوجه به فوريت اصلاح و تكميل موارد فوق؛ فعلا به اينها نمي بردازيم
نمونه تلاوت ارسالي قبلي شما از نوع قرائت و شمرده خواني بود نه ترتيل
بعد از اصلاح موارد قرمزرنك و تمرين بر ترتيل صحيح
ضمن ضبط اذان و نماز متقن
نمونه تلاوت خودتان به صورت ترتيل را نيز ضبط
و جهت تحليل به آموزش ارسال نمائيد
موفق باشيد
دانشجوي كَرامي
نمونه صوتي ارسالي اذان و نمازتان بررسي شد
نظريه مركز آموزش:
از نظر لهجه عربي حداقل آشنايي را داريد
اشكالات فاحش رايج در تلاوت با لهجه فارسي را نداريد
هر جند بايد براى رسيدن به لهجه عربي دقيق؛ كار بنمائيد،
كمي اصلاح و نياز به تكميل و تقويت دارد
در "حي على الصلاة" تلفظ "ة" در حالت وقف به صورت "هـ" بايد باشد نه مثل "ح"
عدم رعايت برخي تشديدها
دستباجكي و تعجيل در اداي نماز و تلاوت
در تدقيق مخارج بايد كار كنيد
در زمينه "جودت اداء" نياز به كار داريد
توصيه:
برنامه جدي
روزي يكساعت اقلا
سه ساعت متوسط:
تمرين همراه با استماع ترتيل الكَوي آموزشي
كه از اين غرفه مي توانيد دريافت كنيد
https://olumetelaawat.own0.com/forum-f7/topic-t18.htm
در صورت استفاده از ميكروبخش همراه با كَوشي، ساعتهاى بسياري در طي روز قابل استفاده است.
در رفع اشكالاتي كه با رنك قرمز مشخص شده تمركز نمائيد
بطوريكه تا دو هفته ديكر اين اشكالات برطرف شده باشد
ان شاء الله
=============
هر جند تحليل تلاوت شما نيز تهيه شده
ولي باتوجه به فوريت اصلاح و تكميل موارد فوق؛ فعلا به اينها نمي بردازيم
نمونه تلاوت ارسالي قبلي شما از نوع قرائت و شمرده خواني بود نه ترتيل
بعد از اصلاح موارد قرمزرنك و تمرين بر ترتيل صحيح
ضمن ضبط اذان و نماز متقن
نمونه تلاوت خودتان به صورت ترتيل را نيز ضبط
و جهت تحليل به آموزش ارسال نمائيد
موفق باشيد
تحليل نمونه 2 نماز دانشجوي 000643165
بسم الله الرحمان الرحيم
دانشجوي كَرامي
نمونه 2 صوتي ارسالي نمازتان بررسي شد
نظريه مركز آموزش:
دستباجكي و تعجيل در اداي نماز و تلاوت
برطرف نشده است
والحمد لله رب العالمين
دانشجوي كَرامي
نمونه 2 صوتي ارسالي نمازتان بررسي شد
نظريه مركز آموزش:
دستباجكي و تعجيل در اداي نماز و تلاوت
برطرف نشده است
tahlile nemuneye2
harfe saad baa talaash wa harekate ezaafi zabaan dar dahaan anjaam daadeid!
be harfe saad dar nawaare hozayfi deqqat konid
sureye hamde uraa mokarrar wa baadeqqat gushdehid
dar namaaz saey konid mesle uo bekhaanid
na inke khodetaan adaaye makhaarej horuf konid
faqat mesle uo bekhaanid
wa sedaayetaan raa zabt konid
inqadr tekraar konid taa mesle uo beshawad
mi binid ke bedun feshaar horuf saad zaad az makhaarejeshaan sahih adaa mi shawad
dar telaawat ke dar fekre mesle ...khaandan budeid behtar ast az
faayle namaaz ke khodetaan saeye dar adaaye makhaarej horuf daashteid
harfe saad baa talaash wa harekate ezaafi zabaan dar dahaan anjaam daadeid!
be harfe saad dar nawaare hozayfi deqqat konid
sureye hamde uraa mokarrar wa baadeqqat gushdehid
dar namaaz saey konid mesle uo bekhaanid
na inke khodetaan adaaye makhaarej horuf konid
faqat mesle uo bekhaanid
wa sedaayetaan raa zabt konid
inqadr tekraar konid taa mesle uo beshawad
mi binid ke bedun feshaar horuf saad zaad az makhaarejeshaan sahih adaa mi shawad
dar telaawat ke dar fekre mesle ...khaandan budeid behtar ast az
faayle namaaz ke khodetaan saeye dar adaaye makhaarej horuf daashteid
والحمد لله رب العالمين
تحليل نمونه سوم نماز دانشجوي: 00643165
بسم الله الرحمان الرحيم
دانشجوي كَرامي
نمونه صوتي دوم اذان شما بررسي شد
نظريه مركز آموزش:
موارد موفقيت به رنك آبي است
موارد محل اشكال به رنك قرمز است
آزمون سطح 1 نماز:
1- روان و بدون فشار ادا شده است
2- كل نماز لهجه عربي دارد
3- فاقد لحن جلي و غلط آشكار است
به دليل موفقيت نسبي در سطح يك، آزمون در سطح دو نيز اجرا شد:
آزمون سطح 2 نماز:
1- موزون ادا شده است
2- تكلف در اداء " ولا الضالين"
شما بجاي اداي صحيح و دقيق به تكلف در ادا رو آورده ايد، ا
داي اين فقره و حرف " ض" از خودتان را با نمونه آموزشي مقايسه كنيد.
2- تلفظ "صاد " در صراط ، به "ث" نزديك شده و زبان لاي دندان آمده است كه نبايد باشد. همان مشکل مطرح شده در اذان واقامه را دارد
3- با همه تكلفي كه در اداي "ولاالضالين" شده ولي لام "ضالّین" (در هر دو ركعت) شل و بدون تشديد ادا شده است
4- در تشهد تلفظ "صاد " در "صل على" و نيز در "الصالحين"، به "ث" نزديك شده و زبان لاي دندان آمده است كه نبايد باشد. همان مشکل مطرح شده در اذان واقامه را دارد
5- در تشهد" تلفظ "هـ" در "بركاته" شنيده نمي شود و اينطور شنيده مي شود: و "بركاتو"
6- نقص جودت: اشكالي در نحوه اداي تمام مدود وجود دارد، و آن اينكه صداي كشيدن مد يكنواخت است و نبايد صدا ضعيف و كم شود مانند افكت هاى صوتي كه از بلند شروع مي كنند تا آهسته، نه اينطور نيست، بلكه بايد به همان قوت و بلندي صدا كه ابتداي كشش مد است به همان قوت كشش مد ادامه بيدا كرده حتى انتهاى مد هم به همان قوت باشد.
به دليل موفقيت نسبي در سطح دو، آزمون در سطح سه نيز اجرا شد:
آزمون سطح 3 نماز:
ضعف در جودت اداء:
1- تفخیم راء صراط کمی ضعیف است
2- برخی از حروف "هاء" در تشهد و تسبیحات اربعه به "حاء" نزديك مي شود
توصیه:
هر جند موارد اشكال را در فقرات مشخص كرده ايم، ولى شما بطور كلي بايد آنرا اصلاح كنيد، بطوريكه ملكه تان شده، و همواره در هر جا صحيح و دقيق اجرا كنيد
تذكر:
بخاطر رعايت دقت در تصحيح آزمونها و بررسي از جندين جهت
نمونه صوتي فايل مزبور جندين بار توسط كارشناس كَوش داده شده است،
تا هم نكته اى فراموش نشود، و هم بيجا اشكالي به دانشجو كَرفته نشود.
در برنامه اديت فايلهاي صوتي، كلمات مورد اشكال خودتان را از نمونه آموزشي جدا كرده
و مكررا به آن كوش داده و همراهش تمرين نماييد،
بعد از موفقيت در اداء، نمونه جديد دقيق خود را ضبط نموده و خودتان آنرا بررسي كنيد كه
آيا ضعف اشاره شده برطرف شده است؟
و نمونه جديد را با نمونه آموزشي مقايسه نمائيد،
در صورت اطمينان از موفقيت نمونه جديد خود آنرا به آموزش ارسال كنيد
موفق باشيد
والحمد لله رب العالمين
دانشجوي كَرامي
نمونه صوتي دوم اذان شما بررسي شد
نظريه مركز آموزش:
موارد موفقيت به رنك آبي است
موارد محل اشكال به رنك قرمز است
آزمون سطح 1 نماز:
1- روان و بدون فشار ادا شده است
2- كل نماز لهجه عربي دارد
3- فاقد لحن جلي و غلط آشكار است
به دليل موفقيت نسبي در سطح يك، آزمون در سطح دو نيز اجرا شد:
آزمون سطح 2 نماز:
1- موزون ادا شده است
2- تكلف در اداء " ولا الضالين"
شما بجاي اداي صحيح و دقيق به تكلف در ادا رو آورده ايد، ا
داي اين فقره و حرف " ض" از خودتان را با نمونه آموزشي مقايسه كنيد.
2- تلفظ "صاد " در صراط ، به "ث" نزديك شده و زبان لاي دندان آمده است كه نبايد باشد. همان مشکل مطرح شده در اذان واقامه را دارد
3- با همه تكلفي كه در اداي "ولاالضالين" شده ولي لام "ضالّین" (در هر دو ركعت) شل و بدون تشديد ادا شده است
4- در تشهد تلفظ "صاد " در "صل على" و نيز در "الصالحين"، به "ث" نزديك شده و زبان لاي دندان آمده است كه نبايد باشد. همان مشکل مطرح شده در اذان واقامه را دارد
5- در تشهد" تلفظ "هـ" در "بركاته" شنيده نمي شود و اينطور شنيده مي شود: و "بركاتو"
6- نقص جودت: اشكالي در نحوه اداي تمام مدود وجود دارد، و آن اينكه صداي كشيدن مد يكنواخت است و نبايد صدا ضعيف و كم شود مانند افكت هاى صوتي كه از بلند شروع مي كنند تا آهسته، نه اينطور نيست، بلكه بايد به همان قوت و بلندي صدا كه ابتداي كشش مد است به همان قوت كشش مد ادامه بيدا كرده حتى انتهاى مد هم به همان قوت باشد.
به دليل موفقيت نسبي در سطح دو، آزمون در سطح سه نيز اجرا شد:
آزمون سطح 3 نماز:
ضعف در جودت اداء:
1- تفخیم راء صراط کمی ضعیف است
2- برخی از حروف "هاء" در تشهد و تسبیحات اربعه به "حاء" نزديك مي شود
توصیه:
هر جند موارد اشكال را در فقرات مشخص كرده ايم، ولى شما بطور كلي بايد آنرا اصلاح كنيد، بطوريكه ملكه تان شده، و همواره در هر جا صحيح و دقيق اجرا كنيد
تذكر:
بخاطر رعايت دقت در تصحيح آزمونها و بررسي از جندين جهت
نمونه صوتي فايل مزبور جندين بار توسط كارشناس كَوش داده شده است،
تا هم نكته اى فراموش نشود، و هم بيجا اشكالي به دانشجو كَرفته نشود.
در برنامه اديت فايلهاي صوتي، كلمات مورد اشكال خودتان را از نمونه آموزشي جدا كرده
و مكررا به آن كوش داده و همراهش تمرين نماييد،
بعد از موفقيت در اداء، نمونه جديد دقيق خود را ضبط نموده و خودتان آنرا بررسي كنيد كه
آيا ضعف اشاره شده برطرف شده است؟
و نمونه جديد را با نمونه آموزشي مقايسه نمائيد،
در صورت اطمينان از موفقيت نمونه جديد خود آنرا به آموزش ارسال كنيد
موفق باشيد
والحمد لله رب العالمين
اين مطلب آخرين بار توسط حيات اعلى در الأحد نوفمبر 08, 2009 11:21 am ، و در مجموع 1 بار ويرايش شده است.
تحليل نمونه اول دانشجوي: 00243164
بسم الله الرحمان الرحيم
دانشجوي كَرامي
نمونه صوتي دوم اذان شما بررسي شد
نظريه مركز آموزش:
موارد موفقيت به رنك آبي است
موارد محل اشكال به رنك قرمز است
نماز:
فايل ارسالي از نماز؛ کامل نیست و فاقد تشهد، سلام، قنوت و اذکار سجود و رکوع می باشد
لذا فایل صوتی کاملی از نماز تهیه و ارسال نمایید
به هر حال فايل حمد و سوره شما بررسی شد:
آزمون سطح 1 نماز:
1- روان و بدون فشار ادا شده است
2- كل نماز لهجه عربي دارد
3- نوع تلاوت سوره های حمد و توحید، بصورت قرائت بوده نه ترتيل،
با توجه به سطح آموزشيتان به ترتيل بخوانيد
فاقد لحن جلي و غلط آشكار است
به دليل موفقيت نسبي در سطح يك، آزمون در سطح دو نيز اجرا شد:
آزمون سطح 2 نماز:
1- موزون ادا شده است
2- حرف"ی" در " ایاک نعبد ...و ایاک ..." مشدد است و دو حرف است بنابر این باید به اندازه دو حرف تلفظ شود، ولي در تلفظ شما شدت لازم را ندارد
3-حرف سین در "نستعین" و "مستقیم " ضعف دارد و نزديك به "ث " ادا شده است
در اداي حرف "ص" و " س"نبايد مثل "ث" نوك زبان را لاي دندان جلو بيرون آورد، اكر زبان ميان دندانهاى جلو بيايد اين مي شود "ث"
بس در ص و س زبان در بشت دندان مي ماند و جلو نمي آيد و به دندان هم نمي جسبد
فرق س و ص:
در تلفظ "س" زبان در بشت دندان رها مي ماند و دندانهاي جلو روي هم قرار مي كيرد و سوت سين از لاي دندانهاي جلو بيرون مي آيد،
ولى در تلفظ "ص" لبها جمع مي شود و نوك زبان به بشت دندانهاى (بائين) جلو مي جسبد و سوت صاد از ميان لبهاي جمع شده بيرون مي آيد،
اكر بخواهيد "ص" را خوب ادا كنيد بايد تفخيم آن رعايت شود، البته تفخيم "ص" در "الصمد" قويتر از تفخيم "ص" در "الصراط" است. ولى حرف "س" با ترقيق ادا مي شود. شما روي تفخيم "ص" كار كنيد.
به دليل موفقيت نسبي در سطح دو، آزمون در سطح سه نيز اجرا شد:
آزمون سطح 3 نماز:
ضعف در جودت اداء:
1- حرف ضاد ضعیف و كمي شبیه "ز" ادا شده است عدم تفخیم حرف " ض" در "مغضوب " و "ضالین" و ضمنا صدای "ز " می دهد
2- مد ها را اصلا حتى به حداقلش هم رعايت نكرده ايد
3- در "عليهم" افراط در اشباع كسره و اضافه كردن "ي" بطو واضح = "عليهيم"،
اين امر غلط شايعي است كه عربها هم به آن مبتلا هستند، و تا قبل از اين كه ايرانيها به لهجه فارسي عري را مي خواندند اين اشكال در ميان فارسها نبود هر جند به اشكال عدم اشباع ميبتلا بوده اند، ولي اخيرا كه نوارهاى قراء عربي فراوان شده اين غلط هم به عنوان روش درست به فارسها هم منتقل شده است.
منشأ رواج اين غلط: لهجه هاي غير حجاز از شام و مصر تا مغرب، بخاطر زمينه و رواج روايت ورش و افراطي كه در اماله و اشباع دارد مي باشد، كه منجر به تثبيت در لهجه عمومي زبان محاوره شان شده،
و جون اين لهجه (افراط در اماله و اشباع) يك حالت شيكي و جذابيتي دارد لذا در كل جهان عرب رايج شده
و حتى عمده قراء معروف هم به اين اشكال دجار هستند،
البته اين امر از اين ضعف نمي كاهد و توجيهش نمي كند، ولى تذكر براى اين داده شده كه مبادا از نوارهاي رايج تبعيت شود.
اينها كلمه مثلا "انسان" را طوري تلفظ مي كنند كه انكََار "اينسان" است، يا كلمه "افاده" را "ايفاده" تلفظ مي كنند، اكر اينطور است آنوقت كلمه "ايفاد" را جطوري بايد تلفظ كرد؟!!!!
صحيح آن اين است كه در اشباع كسره به ياء، بايد بوي ياء بدهد نه اينكه ياء اضافه شود.
توصیه:
هر جند موارد اشكال را در فقرات مشخص كرده ايم، ولى شما بطور كلي بايد آنرا اصلاح كنيد، بطوريكه ملكه تان شده، و همواره در هر جا صحيح و دقيق اجرا كنيد
تذكر:
بخاطر رعايت دقت در تصحيح آزمونها و بررسي از جندين جهت
نمونه صوتي فايل مزبور جندين بار توسط كارشناس كَوش داده شده است،
تا هم نكته اى فراموش نشود، و هم بيجا اشكالي به دانشجو كَرفته نشود.
روش تمرين تصحيح و تقويت
در برنامه اديت فايلهاي صوتي، كلمات مورد اشكال خودتان را از نمونه آموزشي جدا كرده
و مكررا به آن كوش داده و همراهش تمرين نماييد،
بعد از موفقيت در اداء، نمونه جديد دقيق خود را ضبط نموده و خودتان آنرا بررسي كنيد كه
آيا ضعف اشاره شده برطرف شده است؟
و نمونه جديد را با نمونه آموزشي مقايسه نمائيد،
در صورت اطمينان از موفقيت نمونه جديد خود آنرا به آموزش ارسال كنيد
موفق باشيد
والحمد لله رب العالمين
دانشجوي كَرامي
نمونه صوتي دوم اذان شما بررسي شد
نظريه مركز آموزش:
موارد موفقيت به رنك آبي است
موارد محل اشكال به رنك قرمز است
نماز:
فايل ارسالي از نماز؛ کامل نیست و فاقد تشهد، سلام، قنوت و اذکار سجود و رکوع می باشد
لذا فایل صوتی کاملی از نماز تهیه و ارسال نمایید
به هر حال فايل حمد و سوره شما بررسی شد:
آزمون سطح 1 نماز:
1- روان و بدون فشار ادا شده است
2- كل نماز لهجه عربي دارد
3- نوع تلاوت سوره های حمد و توحید، بصورت قرائت بوده نه ترتيل،
با توجه به سطح آموزشيتان به ترتيل بخوانيد
فاقد لحن جلي و غلط آشكار است
به دليل موفقيت نسبي در سطح يك، آزمون در سطح دو نيز اجرا شد:
آزمون سطح 2 نماز:
1- موزون ادا شده است
2- حرف"ی" در " ایاک نعبد ...و ایاک ..." مشدد است و دو حرف است بنابر این باید به اندازه دو حرف تلفظ شود، ولي در تلفظ شما شدت لازم را ندارد
3-حرف سین در "نستعین" و "مستقیم " ضعف دارد و نزديك به "ث " ادا شده است
در اداي حرف "ص" و " س"نبايد مثل "ث" نوك زبان را لاي دندان جلو بيرون آورد، اكر زبان ميان دندانهاى جلو بيايد اين مي شود "ث"
بس در ص و س زبان در بشت دندان مي ماند و جلو نمي آيد و به دندان هم نمي جسبد
فرق س و ص:
در تلفظ "س" زبان در بشت دندان رها مي ماند و دندانهاي جلو روي هم قرار مي كيرد و سوت سين از لاي دندانهاي جلو بيرون مي آيد،
ولى در تلفظ "ص" لبها جمع مي شود و نوك زبان به بشت دندانهاى (بائين) جلو مي جسبد و سوت صاد از ميان لبهاي جمع شده بيرون مي آيد،
اكر بخواهيد "ص" را خوب ادا كنيد بايد تفخيم آن رعايت شود، البته تفخيم "ص" در "الصمد" قويتر از تفخيم "ص" در "الصراط" است. ولى حرف "س" با ترقيق ادا مي شود. شما روي تفخيم "ص" كار كنيد.
به دليل موفقيت نسبي در سطح دو، آزمون در سطح سه نيز اجرا شد:
آزمون سطح 3 نماز:
ضعف در جودت اداء:
1- حرف ضاد ضعیف و كمي شبیه "ز" ادا شده است عدم تفخیم حرف " ض" در "مغضوب " و "ضالین" و ضمنا صدای "ز " می دهد
2- مد ها را اصلا حتى به حداقلش هم رعايت نكرده ايد
3- در "عليهم" افراط در اشباع كسره و اضافه كردن "ي" بطو واضح = "عليهيم"،
اين امر غلط شايعي است كه عربها هم به آن مبتلا هستند، و تا قبل از اين كه ايرانيها به لهجه فارسي عري را مي خواندند اين اشكال در ميان فارسها نبود هر جند به اشكال عدم اشباع ميبتلا بوده اند، ولي اخيرا كه نوارهاى قراء عربي فراوان شده اين غلط هم به عنوان روش درست به فارسها هم منتقل شده است.
منشأ رواج اين غلط: لهجه هاي غير حجاز از شام و مصر تا مغرب، بخاطر زمينه و رواج روايت ورش و افراطي كه در اماله و اشباع دارد مي باشد، كه منجر به تثبيت در لهجه عمومي زبان محاوره شان شده،
و جون اين لهجه (افراط در اماله و اشباع) يك حالت شيكي و جذابيتي دارد لذا در كل جهان عرب رايج شده
و حتى عمده قراء معروف هم به اين اشكال دجار هستند،
البته اين امر از اين ضعف نمي كاهد و توجيهش نمي كند، ولى تذكر براى اين داده شده كه مبادا از نوارهاي رايج تبعيت شود.
اينها كلمه مثلا "انسان" را طوري تلفظ مي كنند كه انكََار "اينسان" است، يا كلمه "افاده" را "ايفاده" تلفظ مي كنند، اكر اينطور است آنوقت كلمه "ايفاد" را جطوري بايد تلفظ كرد؟!!!!
صحيح آن اين است كه در اشباع كسره به ياء، بايد بوي ياء بدهد نه اينكه ياء اضافه شود.
توصیه:
هر جند موارد اشكال را در فقرات مشخص كرده ايم، ولى شما بطور كلي بايد آنرا اصلاح كنيد، بطوريكه ملكه تان شده، و همواره در هر جا صحيح و دقيق اجرا كنيد
تذكر:
بخاطر رعايت دقت در تصحيح آزمونها و بررسي از جندين جهت
نمونه صوتي فايل مزبور جندين بار توسط كارشناس كَوش داده شده است،
تا هم نكته اى فراموش نشود، و هم بيجا اشكالي به دانشجو كَرفته نشود.
روش تمرين تصحيح و تقويت
در برنامه اديت فايلهاي صوتي، كلمات مورد اشكال خودتان را از نمونه آموزشي جدا كرده
و مكررا به آن كوش داده و همراهش تمرين نماييد،
بعد از موفقيت در اداء، نمونه جديد دقيق خود را ضبط نموده و خودتان آنرا بررسي كنيد كه
آيا ضعف اشاره شده برطرف شده است؟
و نمونه جديد را با نمونه آموزشي مقايسه نمائيد،
در صورت اطمينان از موفقيت نمونه جديد خود آنرا به آموزش ارسال كنيد
موفق باشيد
والحمد لله رب العالمين
مواضيع مماثلة
» تحليل نمونه هاى صوتي دانشجويان در آزمون اذان
» تحليل نمونه هاى صوتي دانشجويان در آزمون تلاوت قرائت (شمرده خواني)
» تحليل نمونه هاى صوتي دانشجويان در آزمون تلاوت تجويد = مجودة (آوازموزون خواني)
» تحليل نمونه هاى صوتي دانشجويان در آزمون تلاوت ترتيل = مرتلة (روان موزون خواني)
» نمونه هاى تلاوت بانوان
» تحليل نمونه هاى صوتي دانشجويان در آزمون تلاوت قرائت (شمرده خواني)
» تحليل نمونه هاى صوتي دانشجويان در آزمون تلاوت تجويد = مجودة (آوازموزون خواني)
» تحليل نمونه هاى صوتي دانشجويان در آزمون تلاوت ترتيل = مرتلة (روان موزون خواني)
» نمونه هاى تلاوت بانوان
دائره علوم تلاوت كلام وحي :: دائره علوم تلاوت كلام وحي :: آموزشكده علوم تلاوت كلام وحي :: تحليل آزمون صوتي دانشجويان
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد